Când cei de la Kia au aflat rezultatele de patru stele ale modelului lor de familie Venga la testele EuroNCAP, au luat imediat măsuri – au modificat şi întărit structura de rezistenţă a maşinii, au îmbunătăţit sistemele de pretensionare a centurilor de siguranţă şi au modificat bancheta din spate pentru a proteja mai bine copiii. Rezultatul? Venga a fost testată din nou şi a luat 5 stele. Un rezultat care nu a ajutat-o neapărat în vânzări, dar care denotă o filosofie specifică coreenilor: să fii tot mai bun, cel puţin la fel de bun ca mult mai celebrii tăi concurenţi europeni. Iar în privinţa maşinilor de familie, numite MPV-uri (multi purpose vehicles, adică maşini bune la toate), cu atât mai mult!
Când cei de la Dacia au aflat rezultatele de doar trei stele ale modelului lor de familie Lodgy la testele EuroNCAP, cel mai probabil că nu au fost câtuşi de puţin uimiţi. Doar se realizează zeci de crash-teste proprii cu maşinile cu mult timp înainte ca ele să fie înmânate celor de la EuroNCAP, iar rezultatele sunt anticipate cu destul de mare acurateţe. Ce nu ştim încă este cum vor reacţiona la textul virulent al oficialilor EuroNCAP cu privire la ceea ce se întâmplă în celula de siguranţă a maşinii în cazul unui impact frontal la 65 km/h.
Impactul frontal al lui Lodgy, la 65 km/h. Celula de siguranţă rămâne întreagă, dar la limită.
Aceştia au folosit marca românească în titlul comunicatului lor de presă cu privire la ultimele 15 maşini testate (toate au luat 5 stele, în afară de Dacia Lodgy), şi nu într-un mod plăcut: „Dacia face rabat la siguranţă”.
Iată cum încep ei comunicatul: „În timp ce trei stele ar putea satisface ambiţiile limitate ale Dacia, clienţii sunt avertizaţi încă o dată să opteze pentru siguranţă, putând alege între multe maşini din aceeaşi categorie, cu rezultate de cinci stele la testele din acest an.”
Secretarul general al EuroNCAP, Michiel van Ratingen, a dorit chiar să accentueze: „Lodgy este un vehicul ieftin, iar clienţii vor accepta compromisuri în privinţa confortului şi a performanţelor, dar nu şi a siguranţei. EuroNCAP consideră că protecţia ocupanţilor maşinii trebuie să fie primordială, indiferent de cât plătesc pentru maşina lor.”
Au dreptate oficialii EuroNCAP? Va afecta rezultatul prost – dar previzibil – al Dacia Lodgy, nivelul vânzărilor?
Căci aici e vorba de mai mult decât doar cele trei stele (rezultat satisfăcător pentru Dacia, o marcă de buget) acordate de EuroNCAP. Este vorba despre modul în care va fi percepută această maşină pe piaţa vestică, căreia îi este de fapt destinată. Dacă în privinţa lui Logan, Sandero şi Duster, francezii puteau face rabat la echipamentele de siguranţă (în fond, esticii se uită la preţ şi mai puţin la propria siguranţă), în privinţa lui Lodgy lucrurile ar fi trebuit să stea altfel, cel puţin aşa ne-am aştepta: o maşină compactă, cu un spaţiu enorm pentru şapte persoane, care pare a fi perfectă pentru a transporta nu doar toată familia, ci şi bagajele acesteia şi poate o droaie de copii mici… siguranţa pasagerilor ar trebui să fie sus pe lista de priorităţi, nu?
Testul de impact din spate demonstrează că protecţia oferită de tetierele Lodgy este insuficientă
Nu. Pur şi simplu nu. Lucru spus răspicat de Arnaud Deboeuf, şeful programului entry de la Renault (adică modelele Dacia, în mare), care, întrebat fiind la Geneva 2012 de ce nu există ESP în standard pe Lodgy, a răspuns nonşalant că „nu e nevoie. ESP-ul este o invenţie germană, necesitată de primul A-Klasse, în timp ce maşinile noastre sunt stabile de la sine şi nu au nevoie de ESP!”.
Da, această declaraţie este reală şi a fost făcută chiar de cel care supervizează programul Dacia. O distanţă imensă faţă de mentalitatea – nu doar a coreenilor de la Kia, fostă marcă low-cost, ci chiar a celor de la Renault, care se laudă pe bună dreptate cu rezultatele de cinci stele întinse pe aproape toată gama. O enormitate care a fost pusă în practică de către Renault printr-un tertip care i-a permis să fenteze legea UE conform căreia maşinile noi trebuie dotate în standard cu ESP, înmatriculând un exemplar de Lodgy înainte de intrarea în vigoare a legii, anul trecut! Dacă nu ar fi vorba de francezi, am spune că treaba s-a făcut româneşte…
Cu ESP în standard pe toate nivelurile de dotare (el există în opţiune acum), precum şi cu o atenţie mai mare acordată notificării şoferului cu privire la dezactivarea airbagului pasagerului (era suficient un martor luminos în bord), Lodgy ar fi obţinut patru stele. Dar Renault a făcut tot posibilul să nu primească aceste patru stele – căci nu înmatriculezi pe furiş un exemplar preserie doar pentru a fenta legea, dacă nu ai o strategie clară prin care vrei musai să nu obţii un rezultat prea bun la EuroNCAP!
Genunchii şoferului pot avea de suferit, airbagurile însă îşi fac treaba. Tensiuni mari în pieptul celor din faţă
Argumentul oficialului francez citat mai sus a fost că Dacia nu introduce în serie decât echipamentele cerute de clienţii săi. Corect. Să fim totuşi serioşi – cât de mult ar fi influenţat decizia de cumpărare a unui vestic creşterea cu 300 de euro a preţului standard a maşinii (care e cu cel puţin 3.000 de euro mai mic decât concurenţii săi din acelaşi segment!)? În condiţiile în care un Lodgy absolut complet dotat nu sare de 15.700 de euro, cei 300 de euro pe care i-ar fi dat în plus clienţii nu aveau absolut nicio relevanţă, în condiţiile în care cele patru stele EuroNCAP luate în acest fel ar fi permis părăsirea imaginii de low-cost pe care o are Dacia şi apropierea de maşinile de familie „normale”.
Or, tocmai aici e buba, recunoscută într-o altă discuţie de un alt oficial francez. ”Credeţi că dacă am dori să realizăm o maşină de cinci stele, nu am putea să facem acest lucru? Ne-ar fi foarte uşor, doar avem cunoştinţele necesare. Dacă am dori să punem mai multe echipamente, nu am putea face acest lucru? Atâta doar că nu ne propunem să facem asta. Dacia trebuie să rămână o marcă low-budget. Dacă un client doreşte mai multă siguranţă, mai multe dotări şi mai mult confort, el va trebui să urce în gamă şi să privească spre maşinile Renault.” Aceleaşi cuvinte le-am auzit, rostite puţin diferit, de către Arnaud Deboeuf, tot la Geneva 2012 – cu privire la absenţa pilotului automat de pe Lodgy, restrâns la un limitator de viteză – nici acesta oferit pe toate nivelurile de echipare. Absenţa butoanelor de închidere a geamurilor de pe panourile de uşi la noul Logan, precum şi toate celelalte elemente specifice low-cost, ţin de aceeaşi mentalitate, de aceeaşi strategie.
Cheia de boltă a logicii Renault în privinţa Dacia este, aşadar, simplă. Noi facem maşini de trei stele, cu dotări standard minimale în standard. Dacă un client doreşte o maşină de patru stele şi cu dotări moderne, să cumpere cele mai bine dotate exemplare. Dacă vrea şi mai mult, să cumpere Renault. Dar nu vom intra peste modelele noastre mai scumpe, de teamă să ne le canibalizăm. Aşadar, Dacia va rămâne separată de Renault prin acest artificiu de strategie.
La testul impactului lateral, maşina se comportă bine. Airbagurile laterale pentru cap sunt esenţiale!
Este o strategie absolut corectă în privinţa dotărilor de confort şi a performanţelor. Însă este ea corectă şi în privinţa siguranţei? Oare vieţile celor care cumpără Dacia sunt mai puţin valoroase decât ale celor care cumpără Renault? Ăsta e argumentul la care se referă oficialii EuroNCAP atunci când critică vehement Dacia.
Merită, aşadar, să cumpăraţi maşinile unei mărci ai cărei şefi consideră siguranţa pasagerilor un element de negociere în procesul de poziţionare a mărcii? Decizia, evident, vă aparţine. Şi aici e, de fapt, cheia întregii probleme. Doar voi, clienţii Dacia, veţi reuşi să decideţi câte stele şi ce nivel de siguranţă va avea maşina voastră – iar dacă veţi fi tot mai mulţi care veţi şi cumpăra aceste sisteme, şi oficialii Dacia vor reacţiona în consecinţă, iar modelele viitoare ar putea ajunge, cel puţin în echiparea completă, la rezultate de cinci stele! Apropo, să nu uităm că noile Logan şi Sandero au ESP în standard – motiv pentru a spera totuşi la patru stele EuroNCAP. Oricât de mult s-ar strădui, devine din ce în ce mai greu pentru marca franceză să ţină în frâu acest aspect al poziţionării de marcă.
Dar dacă sunteţi încă nesiguri dacă să le cumpăraţi sau nu, întrebaţi-vă voi înşivă – ESP-ul îmi poate salva sau nu viaţa? Merită cei 300 de euro în plus? Aşa cum am arătat şi în acest video, răspunsul este întotdeauna DA! Faptul că Dacia a pus ESP-ul în opţiune la toate nivelurile arată că mingea este acum în terenul vostru! Tot de deciziile voastre de cumpărare vor depinde şi numărul de airbaguri, şi soluţiile de pretensionare, şi siguranţa oferită de tetiere şi absolut toate celelalte elemente care nu ar scumpi o Dacia cu mai mult de 500 de euro în total.
Căci, până la urmă, directorul de program entry Renault vă va oferi exact ceea ce vă doriţi.